اولین مقاله ی ترجمه شده من// جنگنده ی صاعقه

اولین مقاله ی ترجمه شده من// جنگنده ی صاعقه

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

این اثر بعنوان اولین مقاله ی ترجمه شده ی من و چهارمین مقاله ی اختصاصی من در مورد جنگنده ی صاعقه است .

جنگنده ی صاعقه:

صاعقه یا به انگلیسی thunderbolt حاصل همفکری و تلاش مشترک بین نیروی هوایی ایران و وزارت دفاع برای تولید جنگنده ی بومی چند منظوره بر پایه ی نمایش سیستم های مدرن و به روز بودن و توانایی و قدرت درگیری در میدان جنگ های مدرن است .



اولین پیش نمونه ی صاعقه در 30 می 2004 به پرواز در آمد و در ماه جولای همان سال در تلوزیون ایران به نمایش عموم گذاشته شد - این جنگنده پس از گذراندن تست های پروازی و فنی در ماه آگوست 2006 بالاخره در رژه نظامی 22 سپتامبر 2007 در سالروز جنگ تحمیلی با پرواز 3 فروندی و با حضور رئیس جمهور احمدی نژاد بطور رسمی به خدمت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران درآمد .



ظاهر فیزیکی صاعقه دارای طراحی معمولی و چیزی بین اف-5 تایگر و اف-18 هورنت میباشد که البته پلتفرم اصلی آن بعلت تجربه ی ایران در به خدمت داشتن اف-5 به طول چندین دهه از اف-5 و طرح سکان V شکل آن از اف-18 برگرفته شده است .



کاکپیت خلبان رو به جلو و دارای یک کانوپی بزرگ و سیستم رادار آن در جلوی مخروط دماغه ی جنگنده واقع شده است فقط نمای عقب کاکپیت است که تا قسمت ستون فقرات با بدنه پوشیده شده است .

این جنگنده به احتمال زیاد از ویژگی کابین خلبان دیجیتال بصورت مدرن و اویونیک و سیستم های خودکار جنگ افزار هواپیما بهره میبرد که به این جنگنده اجازه میدهند تا در میدان رقابت جنگ مدرن به مبارزه بپردازد .

اگر دقت کنید در میان جنگنده ها اکثرا آن هایی برتر هستند که با سکان عقبی دو بال مانند صاعقه ساخته شدن و جنگنده ی موفق تک سکان عمودی مانند اف-16 کمتر وجود دارد .

بدنه اصلی هواپیما بین یک جفت کانال تنفس موتورها سوار شده است که بعنوان سه چهارم طول بدنه و با دو موتور ایفای نقش میکند . از ویژگی های هر کانال میتوان به یک جفت دهانه مستطیل کوچک در جلو و یک جفت حلقوی دایره ای در اگزوز اشاره کرد .

در جنگنده ی صاعقه بر خلاف اف-5 تایگر بجای باله عمودی دم هواپیما از یک جفت باله ی شیب دار به سمت بیرون شبیه اف 18 هورنت استفاده شده است .

شاسی از طراحی متداول و معمولی بصورت سه چرخه برگرفته شده است که دو چرخ عقب آن بعنوان پایه های اصلی و یه چرخ هم در دماغه ی جنگنده قرار دارد . ارابه های اصلی فرود یعنی همون دو چرخ بصورت جمع شونده بسمت مرکز و درون حرکت میکنند ولی چرخ جلوی هواپیما که زیر کابین خلبان است به صورت عقب و جلو حرکت میکند .

تنظیم موتور بصورت دوقلو و دم باله های عمودی زاویه دار دوقلو در جنگنده ی صاعقه از ویژگی های کلیدی وجه تفاوت میان صاعقه و اف-5 تایگر در مقایسه ی بین این دو است که البته شایان ذکر است که بگویم تفاوت های بنیادی دیگری از قبیل کاکپیت دیجیتال و نوع موتور و رادار در این جنگنده نیز نسبت به تایگر محسوس است .

با توجه به فقدان اطلاعات موجود - برخی از جنبه های فنی صاعقه با فرض یا تخمین و یا حتی بر اساس قابلیت های اف-5 مدنظر قرار گرفته است .



تسلیحات پایدار صاعقه که تا حد زیادی در اصل روسی هستند سبب دستیابی این جنگنده به آخرین فناوری هدایت موشک و بمب شده است .

مجموعه ی دفاعی سازنده صاعقه گفته است که این جنگنده بطور کامل بصورت بومی در مجتمع نظامی ایران و بدون نیاز به خرید سیستم های گران قیمت و محدود و بدون نیاز به شرکت های طرف قرارداد خارجی ساخته شده است .

طراحی صاعقه فاقد هرگونه فناوری خفای نسل پنجم جنگنده ها مانند اف-22 رپتور و اف-35 تاندربولت آمریکایی یا مجموعه ی جت های آینده روسیه مانند سوخو تی-50 است.

در واقع صاعقه جنگنده ی مدرن و به روز شده و نسخه ی اصلاح شده ای از اف-5 تایگر II می باشد در حالی که مقامات ایرانی صاعقه را بعنوان نسخه ی بهتری نسبت به اف/ای-18 هورنت نیروی ریایی ایلات متحده آمریکا لحاظ میکنند.



تا به امروز حداقل 5 فروند جنگنده ی صاعقه ی ساخته شده توسط شرکت صنعتی هواپیما سازی ایران به نمایش گذاشته شده است و حداقل 24 فروند از این جنگنده انتظار میرود چرا که اسکادران صاعقه در حال حاضر در تبریز تشکیل شده است .



جنگنده ی صاعقه در نامگذاری بعنوان صاعقه-80 نیز دیده میشود و آخرین بار در 25 اردیبهشت 1391 سه فروند جنگنده ی جدید صاعقه به گفته ی وزیر دفاع تحویل نیروی هوایی جمهوری اسلام ایران شد .

انتهای پیام / این مقاله نیاز به ویرایش و بازنویسی دارد.




|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: